BGP – Vecka 4

Denna vecka har grafikernas prioritet legat på att modellera. Då jag inte har läst kursen 3D-3 så har jag alltså inte lärt mig att animera. Vi delade därför upp uppgifterna som så att jag modellerade alla statiska objekt så som yxa, svärd, facklor, stenar och så vidare, medans vår andra grafiker har fokuserat på att modellera vår karaktär, boss och animera dessa.

Med hjälp av de städade Mocap animationerna jag tidigare gjort så underlättade detta arbetsbördan för vår andra grafiker då han inte behövde göra animationer från början, utan kunde ta färdiga animationer från Mocap och snygga till dessa och sätta på dessa till våra karaktärer i Motion builder.

Jag har använt mig av 3DS Max för att modellera mina modeller, och sedan lagt på en UV på dessa för att få en snygg textur. Texturerna planerar vi sedan att göra i Substance Painter 2 då det är detta program vi använt oss av i föregående grafikkurser.

Då spelet utspelar sig i 1500 talets England så vill vi ha en gammaldags stil på allt. Jag har därför gjort vapen som ser äldre ut. Spelet utspelar sig även i en gammalt slott där man rör sig runt bland slottets fängelsehålor och mystiska kammare där man till slut kommer att slåss mot en boss. Vi vill därför ha spelet ganska mörkt, med facklor och eld som ljuskällor som lyser upp spelet. Även här är det viktigt att få en gammal, mystisk känsla över utseendet av facklorna och artiklarna i miljön.

Jag kollade hur den typiska facklan såg ut i de flesta spel som inte utspelar sig i nutid och kollade hur de såg ut, och fick därav en ganska bra bild av hur jag ville skapa våra artiklar till spelet. Att skapa stenar var ganska enkelt då de inte har en speciell stil från nu till förr, och inte heller behöver överdrivet mycket detaljer då man kan måla det mesta på texturen. Jag gjorde tre olika varianter av sten som vi sedan kan göra olika textur på och olika storlekar av.

bazier

När jag modellerade bossens yxa så ville jag behålla denna ganska simpel och stor, för att spelaren tydligt ska kunna se vapnet. Jag ville inte heller ge vapnet för mycket detaljer eller fina tillhörigheter då bossen är tänkt att bo nere i en kammare där han inte har tillgång till finare artiklar utan endast grova, simpla saker. Jag sökte efter bilder på äldre yxor och letade efter någon som såg något mer simpel ut än de andra, som skulle kunna passa in till vår tidsepok, och till vår boss.

axe

Kommentera

